Kør en rute

Ole Caprani
Institut for Datalogi, Aarhus Universitet,
ocaprani@cs.au.dk

Sidst opdateret 6.9.19.

Som den sidste missionen i Natures Fury, 2013 skal robotten bringes til et sikkert område, et felt på banen.

En måde at bringe robotten til det sikre område er at lave et program, som får robotten til at starte i basen og så kører langs den gule rute til det sikre område:

Et sådant program kunne se sådan her ud:
Programmet består af tre programmeringsblokke, tre bevægelsesstyring-blokke. Den første blok får robotten til at køre ligeud langs den gule pil markeret med 1. Den næste blok får dernæst robotten til at dreje på stedet cirka 65 grader til højre - ud for markeringen med tallet 2. Den tredie blok får robotten til at køre ligeud langs pilen markeret med 3 og bringer derved robotten ind i det røde område.

På videoen ses, hvordan robotten fra en startposition i basen kører langs den gule rute ind det røde område:

Kørsel langs en rute

Den gule rute fra basen og ud til det sikre område, som jo bestod af to ligeud strækninger og en drejning på stedet er et eksempel på, hvordan en rute på en robotbane kan planlægges ved at benytte strækninger, hvor robotten kører ligeud efterfulgt af steder, hvor robotten drejer på stedet sådan her:
Programmering af kørsel langs sådan en rute kan ske simpelt som vist ovenfor, hvor alle strækninger og drejningsvinkler angives i antal hjulomgange.

Det ville dog være mere bekvemt at kunne angive strækninger i cm og drejningsvinkler i grader, se hvordan det kan gøres med brugerdefinerede blokke i Programmering af kørsel langs rute.