Sidst opdateret 27.8.12.
Ved hjælp af NXT kontrolenhedens betjeningsknapper
kan NXT programmeres direkte uden brug af en PC.
Det sker ved brug af et programmeringsværktøj kaldet NXT Program
som er en af de muligheder NXT kontrolenheden tilbyder.
NXT Program aktiveres i følgende fire trin:
ProgrameksempelInden listen af symboler præsenteres med en beskrivelse af hvad de enkelte symboler betyder vises hvordan et simpelt program:udformes ved hjælp af symbolerne og hvordan programmet styrer robotbilen til at gentage en bevægelse, hvor bilen først kører frem og derefter bakker til højre: De enkelte trin i programmeringen kan ses på skærmene: De lysegrå knapper er brugt til at vælge symbolerne og den orange knap bruges til at indsætte symbolerne i boksene. Når sidste symbol altså symbolet for Loop er indsat vises det færdige program øverst på skærmen og nedenunder ses valgmulighederne: Tryk på den orange knap vælger , dvs at programmet nu kontrollerer robotbilen, så den bevæger sig i den bevægelse, som er valgt i programmet. Samtidig vises på skærmen hvilket trin i programmet robotbilen er ved at foretage sig, f.eks. her hvor pilen peger på den første boks med symbolet for handlingen at køre frem: Et tryk på den firkantede grå knap stopper programmet og dermed robotbilen. Skærmen ser igen således ud: Nu vil et tryk på den lysegrå knap få skærmen til at vise: og et tryk på den orange knap vælger main menu, så skærmen nu ser således ud: ProgramskabelonenDe 5 bokse skal udfyldes med konkrete symboler. Den første og tredie boks skal indeholde symboler for handlinger f.eks. spil en tone på NXT højtaleren eller kør fremad. Den anden og fjerde boks skal indeholde symboler for vent til f.eks. vent til der er gået 5 sekunder eller vent til tryksensor er trykket ind. Den femte boks skal indeholde et symbol for enten at stoppe programmet eller at gentage de fire første bokse igen og igen og igen ...Handlingen kan være en bevægelse som gøres færdig inden programmet går videre til næste boks: Handling kan også være at spille en kort bip-tone. Der kan vælges imellem en lav og en høj bip-tone. Endelig kan handlingen være at sætte en bevægelse igang samtidig med at programmet går videre til næste boks: I de to vent til bokse kan der ventes på at der går noget tid: Eller der kan ventes på at en sensor registrerer en måling med en bestemt egenskab: Endelig kan Empty bruges i alle fire bokse. Både som handling og som vent til betyder Empty, at programmet blot springer boksen over og går videre. |